IB als KC

Sinds de komst van de intern begeleider in 1982 is er veel veranderd. Daar waar de IB’er veelal begon vanuit de rol als remedial teacher met de focus op zorgleerlingen, zagen we met de intrede van adaptief onderwijs een verschuiving naar instrumenteel begeleider en collegiaal consulent. De IB’er hield zich daarbij vooral bezig met de opbouw van de (zorg)structuur met bijbehorende processen en de begeleiding van de individuele leerkracht.

Nieuwe onderwijsontwikkelingen zorgen opnieuw voor verandering ten aanzien van de rol en taken van de IB’er, waarbij de IB’er steeds meer als kwaliteitscoördinator (KC'er) functioneert. Hierbij ligt de focus op het creëren van een optimaal leerklimaat voor leraren en leerlingen door versterking van de onderwijskwaliteit in een professionele leercultuur met een inclusieve ondersteuningsstructuur, gebaseerd op data- en trendanalyses en gekoppeld aan de visie en ambities van de school (Uit: De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator, 2022). 

De kwaliteitscoördinator werkt vanuit drie domeinen en heeft daarmee de regie op drie rollen:

 

1. De ‘leercoördinator’ realiseert passend onderwijs door middel van professionalisering in de school en het ontwikkelen van leraren (Focus op leren).

2. De ‘zorgregisseur’ geeft samen met de leraren de zorg voor de leerlingen vorm (Focus op de ondersteuningsstructuur).

3. De ‘trendanalist’ bepaalt samen met de leerteams en de school de ambities en stuurt waar nodig gericht bij (Focus op data en reflectie). 



IB/KC ondersteuning

Ben jij een startend of ervaren IB/KC’er? En wil jij je (verder) ontwikkelen op dit vlak? 
Dan help ik je graag door je bijvoorbeeld te ondersteunen bij:

- De veranderende rol van de IB/KC’er: wat betekent dit voor jou en/of je team en welke stappen kun je zetten om dit te realiseren?
- Het opzetten of optimaliseren van de ondersteuningsstructuur
- Het krachtig neerzetten van de bij jou en de school passende IB/KC-rol
- Het vertalen van de visie in concreet handelen
- Het ontwikkelen van een lerende cultuur en wat dit betekent voor jouw rol als IB/KC’er
- Het creëren van professionele ruimte binnen de school voor optimale ontwikkelkansen
- Het verbeteren van de kwaliteitszorg, zodat dit voldoet aan de gestelde voorwaarden
- Het creëren of het houden van overzicht: wat is helpend en wat juist niet?

Staat jouw hulpvraag er niet bij? Neem dan gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.
 

Interim IB/KC
Wanneer een IB/KC’er om welke reden dan ook (tijdelijk) wegvalt, kan dat grote consequenties hebben voor de school. Als interim KC’er kan ik de bestaande situatie continueren en indien wenselijk een bijdrage leveren aan nieuwe ontwikkelingen of kwaliteitsverbetering. Ik sluit aan bij de visie en de vraag van de school en ga geheel op maat met jullie wensen aan de slag!

Daarnaast kan ik IB/KC’ers ondersteunen bij de uitvoering van specifieke taken, het opzetten of optimaliseren van de ondersteuningsstructuur en bij taken ten aanzien van de veranderende rol van de IB/KC’er.

Ben jij op zoek naar een ervaren (interim) KC’er en benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!



De veranderende rol van de IB-er als kwaliteitscoördinator

                                                    Bron: Wij-leren.nl